Quan escric aquest article, sembla que l’acord de pau entre els Estats Units i l’Iran està en caure. Les borses apujant i els preus del petroli baixant indiquen que el tema està fet mentre no es demostri el contrari. Trump ho afirma ostentosament tot venent-ho com una victòria que no és tal. L’Iran és força més reservat en les declaracions. Sap que el president nord-americà es pot aixecar de mal humor i reprendre els atacs a la zona del Golf, o bé Israel, sempre delerós per matar la població libanesa i destruir les seves infraestructures, se li pot acudir una nova ofensiva o bé un atac “preventiu” d’aquests en els que sempre moren periodistes i criatures. La possible pau a la zona serà precària, com insegur ho és tot amb relació a la geopolítica atenent a l’humor canviant de Trump i a la dèria que té Netanyahu en complir els seus propòsits d’acabar amb tot estat digne d’aquest nom al món àrab. El que avui indueix més a l’optimisme és que la Xina s’ha implicat de manera directa en la solució de la guerra. No és un tema menor. És la potència que pot contenir i, si convé, emmudir tant a Trump com a Netanyahu. Com a país poderós i com a cultura oriental, és qui té més possibilitats de fer articular un acord en la que ningú se senti perdedor cap a la seva parròquia. Als Estats Units ha de semblar que han contingut a l’Iran i han frenat el seu programa nuclear. Pels perses, demostrar que no s’han doblegat davant el sionisme ni les renovades ínfules imperials americanes.
Cal recordar, mesos després d’iniciar-se l’atac americà combinat amb Israel, que això ha estat una guerra no declarada contra un país sobirà, tot matant primer que res els seus dirigents, en nom d’una llibertat i emancipació que els agressors disten molt de practicar als seus mateixos països. Una vulneració absoluta del dret internacional i un atemptat contra els drets humans més elementals. El règim iranià ens pot resultar poc defensable, però encara menys ho és Israel, els Estats Units d’ara, l’Aràbia Saudita o bé els Emirats del Golf. Cap dels atacants va fer previsió dels efectes econòmics i humans que això provocaria. Inflació, augments de preus, inseguretat, destrucció ingent, tensió internacional, els efectes sobre el comerç… Que ara es pugui signar un acord resultarà una molt bona notícia, altra cosa és que probablement i molt especialment Israel, distarà força de fer-ne un compliment estricte. La pau, però, no dona raons a aquells que van començar el conflicte sense cap motiu verídic ni cap mena de substanciació raonable. Els qui provoquen i comencen les guerres, caldria que haguessin de pagar un cost econòmic i polític per haver-ho fet. En l’estat d’absència total de les Nacions Unides, silenciada i no operativa, resulta molt difícil que això pugui ser així.

Trump ens explicarà que ha posat fi a una guerra més (?), cosa que el faria encara més mereixedor del premi Nobel. I, molt especialment, que ha forçat l’obertura de l’estret d’Ormuz al trànsit internacional de mercaderies i petroli, el recuperador de la normalitat econòmica i comercial. Com li va etzibar un senador dels mateixos Estats Units, abans de l’agressió nord-americana a l’estret d’Ormuz la mobilitat funcionava amb tota normalitat. Quin sentit hauria tingut provocar un bloqueig per acabar venent com a triomf la reobertura? Gairebé tres mesos de conflicte i d’efectes per, en realitat, acabar sortint amb la cua entre cames i encara no saber donar resposta al perquè, més enllà dels interessos estratègics del govern israelià de dinamitar la regió. En el món de Trump els mòbils i els perquès poden resultar força puerils: la caiguda de popularitat, fugir del cas Epstein, fer negocis privats, perquè sí… Ara venen eleccions de mig mandat i no es pot permetre una guerra oberta pel món perquè l’opinió pública nord-americana no sol acceptar de bona gana que morin soldats seus, encara que siguin numèricament pocs, a zones allunyades que no saben ni tan sols ubicar. El president americà necessitarà, però, nous fronts de distracció per tal d’exhibir una superioritat militar que cada vegada resulta menys evident. Cuba, amb tota la càrrega simbòlica que arrossega, té molts números per patir la pròxima agressió.